• Trinn 2 – Sliping

    Trinn 2 – Sliping

    Slip overflaten nå med en DA-maskin med 3 mm slaglengde utstyrt med myk bakplate og myk mellomleggspad som tar ytterligere av for støt. Det ideelle slipeproduktet for denne prosessen er den spesielle E-coat-rondellen 3M™ Hookit™ sliperondell 337U, kornstørrelse P320.

  • Trinn 5 b – Forberedelse av blandeområdet – hele området

    Trinn 5 b – Forberedelse av blandeområdet – hele området

    For å klargjøre hele blandeområdet bruker du 3M P1000 slipeprodukt (f.eks. 260L, fleksibel rondell eller Trizact™) med mellomleggspad på en DA-maskin.

Effektiv sliping ved reparasjon av kollisjonsskader

Effektiv sliping ved reparasjon av kollisjonsskader

  • Slipeprodukter fra 3M gir deg et perfekt grunnlag for best mulig lakkering. Produktene omfatter slipeskiver og -bånd, håndslipeprodukter og våtslipeprodukter. Riktige slipeprodukter spiller en viktig rolle for å få perfekt resultat ved omlakkering av kjøretøy. Enten det gjelder forberedelser, grunning eller finsliping, er våre kvalitetsslipeprodukter og et ytterlige utvalg av tilbehør utformet for å hjelpe deg å gjennomføre prosessene sikkert og effektivt, spesielt ...

      

     

Trinnvis veiledning til slipeprosesser ved reparasjon av kjøretøy


Sliping av karosserisparkel – forberedelse til grunning

  • Trinn 1 – Rengjør området

    Trinn 1 – Rengjør området

    Når du forbereder sparkling, rengjør du reparasjonsområdet og fjerner alle løse lakkpartikler eller rust. Slip ned til bart, ren metall med Cubitron™ II 150+ på en DA-slipemaskin – for å oppnå overflaten som du vil sparkle med karosserisparkel.

  • Trinn 2 – Påfør kontrastpulver og utjevn skjøtene

    Trinn 2 – Påfør kontrastpulver og utjevn skjøtene

    Påfør 3M kontrastpulver for å fremheve eventuelle riper etter 150+, utjevn deretter skjøten rundt det bare metallet med Cubitron™ II 220+ for å hindre at løsemidler fra sparkelen kan trenge inn i kantene og føre til oppsvulming senere.

  • Trinn 4 – Påfør kontrastpulver på herdet sparkel

    Trinn 4 – Påfør kontrastpulver på herdet sparkel

    Når sparkelen er herdet, påfører du 3M kontrastpulver for å vise sparkelens struktur og legge til rette for kontrollert, rask sliping. Kontrastpulver bidrar også til å redusere tilstopping og forlenger slipeproduktets levetid.

  • Trinn 5 – Sliping av sparkel

    Trinn 5 – Sliping av sparkel

    Bruk 3M Cubitron™ II 150+ med maskin eller med riktig slipekloss og støvavsug, for å forme sparkelområdet raskt.

  • Trinn 6 – Påfør kontrastpulver på nytt for å fremheve fine riper

    Trinn 6 – Påfør kontrastpulver på nytt for å fremheve fine riper

    Påfør 3M kontrastpulver på nytt for å fremheve eventuelle dypere riper og ujevnheter i overflaten som må fjernes med finere slipeprodukter.

  • Trinn 7 – Reduser eventuelle riper

    Trinn 7 – Reduser eventuelle riper

    For å forberede overflaten til grunning, reduserer du eventuelle riper på 150+ ved å bruke kornstørrelse 220+. For å oppnå optimalt flatt resultat bør du bruke slipeproduktet med en håndkloss.

  • Trinn 8 – Siste sliping før grunning

    Trinn 8 – Siste sliping før grunning

    Etter manuell sliping bruker du en DA-maskin (Festool Automotive Systems LEX 150 / 5 eller Festool Automotive Systems ETS / EC 150 / 15) og Cubitron™ II 220+, etterfulgt av P400 / P500 for å utjevne skjøtene og bedre grunningens vedheft.

  • Trinn 9 – Områder som skal mattes ned

    Trinn 9 – Områder som skal mattes ned

    Beskytt kantene rundt midlertidig med en bit maskeringstape, før du forbereder området som skal mattes ned.

  • Bruk 3M™ fleksible slipeark

    9a: Bruk 3M™ fleksible slipeark P1000–P1200 til å forberede kantene og stylinglinjene på området hvor baselakken må mattes ned.

  • f.eks. 260L+, fleksibel rondell eller Trizact™
    9b: For å forberede hele området som skal mattes ned, bruker du 3M P1000 slipeprodukt (f.eks. 260L+, fleksibel rondell eller Trizact™) med mellomleggspad på en DA-maskin.
  • 9c: Bruk Scotch-Brite™

    9c: Bruk Scotch-Brite™ grå rondell på en DA med støvavsug, rengjør overflaten som forberedes, for at klarlakken skal kunne påføres rent, tørk overflaten ren med 3M avfettingspapir og egnet avfettingsmiddel, og masker deretter området som skal grunnes.

    Påfør valgt grunning, og la den herde i henhold til lakkprodusentens anbefalinger.

Finsliping før lakkering – Klargjøring av grunnet overflate, klar til påføring av baselakk

  • Trinn 1 – Påfør kontrastpulver

    Trinn 1 – Påfør kontrastpulver

    Påfør kontrastpulver på området som grunnes for å kontrollere arbeidets fremgang.

  •  Trinn 2 a – Flat ut overflaten

    Trinn 2 a – Flat ut overflaten

    Det første trinnet når du skal slipe grunningen, gjøres med P320 / P400 med 3M slipeark på en håndkloss i midten av reparasjonsområdet over sparkelen, for å flate ut overflaten.

  • Trinn 2 b – Påfør kontrastpulver på nytt

    Trinn 2 b – Påfør kontrastpulver på nytt

    Påfør kontrastpulver på det slipte området på nytt for å fremheve riper som skal fjernes.

  • Trinn 3 – Manuell sliping av stylinglinjer

    Trinn 3 – Manuell sliping av stylinglinjer

    For å unngå gjennomsliping under den siste DA-slipingen, slipes kanter og stylinglinjer i reparasjonsområdet først for hånd, med Hookit™ fleksible slipeark P1000.

    Tips: Nøkkelen er å unngå å slipe gjennom grunningen og åpne opp det bare metallet igjen. Hvis det har skjedd, må du sørge for å dekke dette området med nødvendig tykkelse (som anbefalt av lakkprodusenten!). På områder som er behandlet feil, vil baselakken ha mørkere farge, og det vil til slutt føre til kontaktkorrosjon.

  • Trinn 4 – Fjern struktur fra grunningen

    Trinn 4 – Fjern struktur fra grunningen

    Slip nå overflaten med Festool Automotive Systems LEX3 150 / 3 eller Festool Automotive Systems EETS / EC 150 / 3, utstyrt med en myk bakplate. Slipekornstørrelsen som skal brukes, er nå P400/P500 for å fjerne strukturen i den forrige grunningen og få en perfekt overflate som baselakken skal påføres på.
  • Trinn 5 a – Forberedelse av området som skal mattes ned – kanter

    Trinn 5

    Bruk Scotch-Brite™ grå rondell på en DA-maskin med støvavsug fra Festool Automotive System, rengjør overflaten som forberedes, for at baselakken skal kunne påføres rent. Tørk overflaten ren med et 3M avfettingspapir og egnet vannbasert avfettingsmiddel.
  •  Trinn 6 – Sluttrengjøring

    Trinn 6 – Sluttrengjøring

    Som et siste trinn før påføring av baselakk, og når bilen allerede står i sprøytebåsen, tørker du overflaten ren med 3M™ Aqua-støvklut.

Sliping av E-coat for forberedelse av nye deler

  • Trinn 1 – Utjevn området

    Trinn 1 – Utjevn området

    Kontroller reservedelen – rengjør og avfett den i henhold til lakkprodusentens anbefalinger.

    Arbeid fra innsiden og utover, bruk en grå Scotch Brite (fra rull eller som håndpad) til å utjevne det innvendige området av delen og rundt hjørner, kanter og innfatninger.

  • Trinn 2 – Sliping

    Trinn 2 – Sliping

    Slip overflaten nå med en DA-maskin med 3 mm slaglengde utstyrt med myk bakplate og myk mellomleggspad som tar ytterligere av for støt. Det ideelle slipeproduktet for denne prosessen er den spesielle E-coat-rondellen 3M™ Hookit™ sliperondell 337U, kornstørrelse P320.

  • Trinn 3 – Støvfjerning

    Trinn 3 – Støvfjerning

    Bruk Scotch-Brite™ grå rondell på en DA med støvavsug, rengjør overflaten som forberedes, for at grunningen skal kunne påføres rent.

    Rengjør til slutt i henhold til lakkprodusentens anbefalinger, og påfør grunningen.


  • Nyheter

  • Ressurser

  • Hvor kan jeg Kjøpe

  • Kontakt


ANDRE 3M-WEBSITES
bCom
Følg oss
Bytt lokalisering
Norge - norsk