Gap-analyse

Gap-analyse med Post-it® møteromsblokker

Identifiser muligheter til å nå ditt fulle potensiale.


Gap-analyse er en uunnværlig metode når din nåværende ytelse kontra potensielle ytelse skal vurderes.

Ved å identifisere hvordan midler og ressurser blir utnyttet (og muligens underutnyttet), gjør gap-analyse det mulig å nå bedriftens mål raskere – både på kort og på lang sikt.
 

  • 1

    Identifiser emnet som du vil gjennomføre en gap-analyse på. Det kan være alt som er avgjørende for driften, inkludert: inntjening, kostnadsreduksjon, produktutvikling osv.

    Identifiser emnet

  • 2

    Skriv ned emnet på et stort papir, slik som en Post-it® møteromsblokk, slik at teamet kan se det.

  • 3

    Noter hvor dere befinner dere i forhold til emnet på denne overflaten. Dette vil ofte være beregninger eller attributter, men kan også gjelde merkevarebygging (dvs. oppfatning av produktet).

  • Noter neste tidsramme

    Deretter noterer dere ned hvor dere ønsker å være innen en bestemt tidsramme. For eksempel: Ønsker dere å legge til tre viktige funksjoner til et produkt i løpet av de neste 18 månedene?


    Noter neste tidsramme

  • 5

    Fastslå hvordan gapet kan fylles. Noen vanlige metoder for å fullføre denne delen omfatter bruk av fiskebeinsmetoden eller gjennomføring av en SWOT-analyse. Eller så kan gapet fylles ved bruk av de «6 M-ene»:

    • • Manpower – beskriv den nødvendige arbeidskraften
    • • Metode – identifiser den nødvendige prosessen
    • • Målinger – identifiser de nødvendige målingene
    • • Maskiner – fastslå den nødvendige teknologien
    • • Materiell – identifiser de nødvendige varene (fra råvarer til markedsføringsmateriell)
    • • Minutter – hvor mye tid det vil ta å nå målet deres
  • 6

    Begynn å identifisere måter å fylle dette gapet på – samarbeid med viktige gruppemedlemmer for å identifisere tiltak som reduserer hvert gap, og datoer for når disse handlingene skal gjennomføres. Sjekk hvilke ressurser dere har for øyeblikket, og hva dere trenger for å håndtere hvert gap – samt et potensielt budsjett for hver del.

  • 7

    Gjennomfør regelmessige samarbeidsøkter på daglig, ukentlig, halv-ukentlig basis for å vurdere fremgangen og dokumentere hvilke tiltak som er igangsatt eller fullført.


    Gjennomfør regelmessige samarbeidsøkter


TAGS
    samarbeid prosess møteromsblokker etikettrull
    ØNSKER DU FLERE TIPS & IDEER?

    Hold meg oppdatert på tilbud og mer fra Post-it® Brand!


    ANDRE 3M-WEBSITES
    HER KJØPER DU
    Følg Post-it® Brand:
    3M, Post-it® og fargen Canary Yellow™ er varemerker for 3M.
    Bytt lokalisering
    Norge - norsk