All Post-it® Super Sticky Notes are now made with plant-based adhesive (67% plant-based adhesive).

HISTORISK TIDSLINJE

Om Post-it® Brand varemerket

I over 40 år har Post-it® Brand hjulpet folk å bli mer produktive, kommunisere bedre og uttrykke seg på en rekke kreative måter.

  • Til tross for at disse produktene nå har blitt så universelle, var begynnelsen deres langt fra sikker. Ved å se tilbake, minner vårt Canary Yellow™ fenomens fødsel oss på en verdifull lekse: utholdenhet kan være like viktig som inspirasjon når det gjelder å gjøre en idé til virkelighet.

HER ER HVORDAN DET HELE BEGYNTE:

  • Fra oppdagelsen …

    Dr. Spencer Silver, en vitenskapsmann hos 3M, forsket flittig på lim i laboratoriet. I denne prosessen oppdaget han noe merkelig: et lim som hang seg lett på overflater, men ikke festet seg godt til dem.

    "«Det var en del av jobben min som forsker å utvikle nye klebemidler, og

på dette tidspunkt ønsket vi å utvikle et kraftigere, sterkere og tøffere klebemiddel», sier Silver. «Dette var ingen av delene.»

  • Det Silver oppdaget var noe som kalles mikrokuler som beholder sin klebrighet, men med en «fjernbar egenskap», slik at de lett kan trekkes av igjen etter klebing.
  • Forkynne budskapet

    Forkynne budskapet

    I flere år slet Silver med å finne et formål for oppfinnelsen sin. Men det forhindret ham ikke i å rope høyt om verdien av oppfinnelsen sin til kollegaene.

    «Jeg ble kalt Mr. Utholdenhet fordi jeg ikke ville gi opp.»

    I mellomtiden var Art Fry, en annen vitenskapsmann hos 3M, frustrert. Hver onsdag kveld mens han var på øvelse med kirkekoret sitt, brukte han små papirbiter til å merke salmene de skulle synge på neste gudstjeneste.

    Når søndagen kom hadde alle lappene falt ut av salmeboken. Han trengte et bokmerke som ville henge fast på papiret uten å skade sidene.

  • … Til Eureka!

    Når han nå tenkte tilbake på et seminar han deltok på om Silvers mikrokuler, hadde han det han nå refererer til som sitt eureka-øyeblikk. «Slik det føles når du får et adrenalinkick.»

    Sammen med Silver begynte utviklingen av produktet. Da de tilfeldigvis begynte å bruke sine nye notatlapper til å skrive meldinger for å kommunisere på kontoret, oppdaget de det fulle potensialet til idéen.

«Jeg tenkte: Det vi har her er ikke bare et bokmerke», sa Fry. «Det er en helt ny måte å kommunisere på.»

  • Prøv det og du vil like det

    Fry bestemte seg for å gjøre 3Ms hovedkontor til sitt forsøksområde.

Fry delte ut de nye selvklebende notatlappene til alle i selskapet. De ansatte ble begeistret.

  • 3M lanserte først produktet i fire byer under navnet «Press 'n Peel» med blandede resultater.

    The Boise Blitz

  • The Boise Blitz

    Markedsførere bestemmer seg for å distribuere produktet direkte til forbrukere. Den massive innsatsen med utdeling av vareprøver – kjent som Boise Blitz på grunn av lanseringen i Boise, Idaho – var en enorm suksess. Nitti prosent av de som prøvde produktet sa at de ville kjøpe det.

1980 til 1986

  • Notatlappene ble et selvreklamerende produkt fordi kundene festet notatarkene på dokumentene de sendte til andre, noe som vekket mottakerens interesse

    En stjerne er født

    Notatlappene spredde seg «som et virus», sa Fry. «De ble et selvreklamerende produkt fordi kundene festet notatarkene på dokumentene de sendte til andre, noe som vekket mottakerens interesse. De ville se på det, trekke det av og leke med det, og deretter gå ut og kjøpe en blokk til seg selv.»

    Silver sa at i likhet med mange andre banebrytende innovasjoner, ble deres et produkt som ingen trodde de trengte før de gjorde nettopp det.

  • Gult er kult

    Den 6. april lanserte Silver og Fry sin hittil ukjente favoritt i amerikanske butikker som Post-it® Notes.

Dens nå ikoniske Canary Yellow™ farge ble valgt ved en tilfeldighet – laboratoriet ved siden av hadde bare gult papir til overs.

  • Lee Iacocca og andre Fortune 500-konsernsjefer skrev til dem for å fortelle hvor godt de likte dem. Post-it® Notes blir så introdusert i Canada og Europa.
  • Å fremheve storhet

    Fry ble hedret med selskapets øverste tekniske tittel: corporate researcher. «Min største belønning», sa han, «er å se så mange mennesker bruke og sette pris på produktet mitt». Post-it® Index ble introdusert som en ny måte å organisere på med fargekoding, arkivering og indeksering.

1987 til 1996

Utholdenhet

Post-it® Notes feiret sitt 10-årsjubileum, og ble omtalt på mange lister som ett av de beste forbrukerproduktene dette tiåret.

  • Post-it® Møteromsblokker ble introdusert. Idémyldring har ikke vært det samme siden.

    Spencer Silver, medstifter av Post-it® Notes, pensjonerte seg etter 28 år i 3M, med mer enn 22 amerikanske patenter i sitt navn.

    Både Silver og Fry fullførte karrierene sine hos 3M etter å ha fått tildelt de høyeste utmerkelsene for forskning, samt en rekke priser innenfor internasjonalt ingeniørfag.

1997 til 2003

  • Post-it® Brand til Hollywood

    Hovedpersonene i filmen «Romy and Michele’s High School Reunion» hevder å ha oppfunnet Post-it® Notatblokker etter at de fullførte utdanningen.

En arbeidsplass-studie viste at en fagansatt nå mottar i gjennomsnitt 11 beskjeder på Post-it® lapper hver dag.

  • Post-it® Notatblokker blir solgt i mer enn 100 land. Det nå berømte Post-it® klebestoffet blir fortsatt brukt på mange 3M-produkter.

    Post-it® Z-Notes

  • Sticky Situations

    Post-it® Super Sticky Notes ble introdusert med et sterkere klebemiddel som fester seg bedre til vertikale og rue overflater.

    I en episode av «Sex og singelliv», slo Carries kjæreste opp med henne på en Post-it® lapp.

2004 til i dag

  • Hekta på deg

    Post-it® Notatblokker feirer sitt 25-års jubileum.

    I sesongavslutningen av «Greys Anatomy», skrev Meredith Grey og Derek Shepherd ekteskapsløftene sine på Post-it® lapper.

  • Verden noterer seg det

    Post-it® Notatblokker er nå tilgjengelig i mer enn 150 land. Til sammen er det mer enn 4000 Post-it® produkter.

    Å se at Post-it® Notes blir omtalt i filmer, populærkultur og i hverdagen til millioner av mennesker, er svært stort for Silver. «Det faktum at det som var et enkelt produkt bare har eksplodert, er mer enn jeg noensinne kunne håpet på.»

  • 1 CNN nettutgave. Torsdag 4. april 2013

    3M, Post-it og fargen Canary Yellow er varemerker for 3M. © 3M 2016

ØNSKER DU FLERE TIPS & IDEER?

Hold meg oppdatert på tilbud og mer fra Post-it® Brand!


ANDRE 3M-WEBSITES
HER KJØPER DU
Følg Post-it® Brand:
3M, Post-it® og fargen Canary Yellow™ er varemerker for 3M.
Bytt lokalisering
Norge - norsk