1. Nexcare™ Brand
  2. Tips & produkter
  3. BELASTNINGER OG FORSTUINGER? DET ER BARE Å BRUKE R.I.C.E (hvile, is, kompresjon og høyde)
  • BELASTNINGER OG FORSTUINGER? DET ER BARE Å BRUKE R.I.C.E (hvile, is, kompresjon og høyde)

    • BELASTNINGER OG FORSTUINGER? DET ER BARE Å BRUKE R.I.C.E (hvile, is, kompresjon og høyde)

      Hvis du tror du har vrikket eller forstuet en kroppsdel, må du kontrollere om du kan bevege den. Sjekk at den ikke blir større ved bevegelse, ikke er nummen, at det ikke er unormal stor hevelse eller at du har feber. Hvis det er hevelse og smerte som plager deg mest, er det R.I.C.E som gjelder:
       

      HVILE
      La leddet du har vrikket eller forstuet være i fred. Bruk et fatle for armer eller krykker for ankler, knær og ben. Du kan også tape sammen fingre eller tær for å lindre smerten.

      IS
      Bruk en ispose i minst 20 minutter, 8 ganger om dagen.

      KOMPRESS
      Dekk til det aktuelle området med et kompresjonsplaster for å holde hevelsen i sjakk.

      HEVE
      Hold området høyere enn hjertet for å begrense opphovningen. Ta noe reseptfritt smertestillende for å minske ubehaget og følg RICE-reglene i minst 48 timer. Hvis forstuingen eller vrikkingen ikke er bedre etter et par dager, bør du kontakte legen din.


    • Kilder: Mayoclinic.com og Webmd.com. Denne informasjonen er ikke ment å være en erstatning for profesjonell medisinsk rådgivning. Be alltid legen din om råd hvis du har spørsmål knyttet til en medisinsk tilstand.